Äänestä vuoden iiläistä 1.6.-14.6.2017

Iin kunnanhallitus on nimennyt tämän vuoden ehdokkaiksi kolme ansioitunutta henkilöä, joista eniten yleisöääniä saanut henkilö nimitetään vuoden iiläiseksi su 2.7. Iin kotiseutuviikon pääjuhlassa.

Ehdokkaat aakkosjärjestyksessä:

Katja Körkkö, 34v.
Palkittu Suomen parhaana pitsamestarina vuosina 2016 & 2017, Iin ja Kiimingin Kotipizzojen yrittäjä

Syntynyt Pudasjärvellä, asunut 6 vuotta Iissä. Katja aloitti 13 vuotta sitten uransa Kotipizzalla Kiimingissä ja yrittäjänä Iissä vuonna 2011.

Useasti hyvästä myynnistä palkittu yrittäjä on valittu myös vuonna 2013 Vuoden Kotipizza-yrittäjäksi. Katja on edustanut Suomea kaksi kertaa Las Vegasissa World Pizza kilpailussa, joka järjestetään vuosittain maailman suurimpien pizza-alan messujen yhteydessä.

Harrastuksina kalastaminen, luonnossa liikkuminen sekä panhuilun soitto.

Risto Tolonen, 63 v
Toiminut pitkään Perämeren ja Iin kalanhoidon sekä kehittämisen parissa, tuore eläkeläinen

Syntynyt Iin Wanhalla Haminalla. Etelä- ja Pohjois-Iin jakokunta/kalastuskunta puheenjohtaja. Jakokunnat vastaavat Iin vanhojen kylien yhteisten maa- ja vesialueiden käytöstä ja hoidosta.

Vuodesta 2000 alkaen Risto on toiminut myös OsuuskuntaTeam Kalan puheenjohtajana, mikä hoitaa jakokuntien kala- ja nahkiaishautomoa, emokalatiloja sekä vastaa Iijokisuun yhteisistä kalanhoitotoimenpiteistä ja kalahankkeista Perämeren alueella. Risto on ollut mukana kehittämässä Perämeren kalataloutta ja kalatapahtumia, tänä kesänä Iin Lohimarkkinat laajenevat Kala ja Maalaismarkkinoiksi.

Harrastuksina hyötyliikunta, kesällä kissalle kalojen onginta, syksyllä siian mädin hankinta ja talvella hiihto.

Seppo Tuohino, 55 v.
Oijärven vapaaehtoisen palokunnan (VPK) yksikön johtaja, kaivinkoneen kuljettaja

Oijärven VPK rakensi yhdessä kyläläisten kanssa talkoovoimin paloautolle ympärivuotisen tallipaikan, jotta lakkautusuhan alla ollut asema säilyisi kylällä. Kylän paloasema työllistää viisi vapaaehtoista.

Seppo on mukana järjestämässä kylätapahtumia ja kokoontumisia useissa yhdistyksissä mm. puheenjohtajana mökkiläisten ja kyläläisten yhteisessä Mökkihöperöt ry:ssä, puheenjohtajana Ojalan tiekunnassa, urheiluseura Oijärven Tempauksen hallituksessa, puheenjohtajana Oijärven nuorisoseurassa sekä nuorisoseuratalon Sampolan toiminnassa.

Harrastuksena yhdistystoiminta, metsästys ja luonnossa liikkuminen.

Äänestysohje

Vuoden iiläinen yleisöäänestys käydään ajalla 1.6.-14.6. verkossa ii.fi/iilainen tai paperilomakkeella Iin ja Kuivaniemen kirjastoissa sekä kunnantalon yhteispalvelupisteellä.

Vuoden iiläinen -nimitys on myönnetty vuodesta 2002 lähtien vuosittain henkilölle, joka on syntynyt, asuu tai toimii Iissä, ja joka on työllään, toiminnallaan tai saavutuksillaan tehnyt Iitä tunnetuksi, edistänyt kuntakuvaa tai vaikuttanut merkittävästi kunnan kehittämiseen.