Hoidontarpeen arvioinnin puhelin

Iin vastaanoton hoidontarpeen puhelinarviointia koskeva tiedote, asia koskee ajanvarausnumeroa p. 08 5875 6500

Valitettavasti kyseinen numero ruuhkaantuu, koska iso osa Iin vastaanoton hoidontarpeenarvioon tulevista puheluista koskee aivan muita asioita kuin ajanvarausta.

Kuntalaisia pyydetään huomioimaan, että ajanvarausnumero on nimenomaan hoidontarpeen arviota varten, se ei ole infonumero. Puheluun vastaa sairaanhoitaja, joka arvioi onko tarvetta kiireelliselle tai kiireettömälle ajanvaraukselle ja antaa ohjausta ja neuvontaa itsehoitoon.

Vain kiireelliset asiat kello 8 - 10
Kiireettömissä asioissa hoidontarpeen arvion numeroon tulee soittaa vasta kello 10 jälkeen. Kiireettömiä asioita ovat muun muassa röntgen- ja laboratorioajanvaraukset ja diabeteshoitajan varaukset sekä ajanvaraukset määräaikaiskontrolliin hoitajalle tai lääkärille, korvahuuhteluun, ompeleiden poistoon, luomien poistoon ynnä muihin toimenpiteisiin.

Kiireettömissä asioissa ei kannata soittaa maanantaina, jolloin puheluita tulee lähes kaksi kertaa enemmän kuin muina päivinä. Pahin ruuhka on päivittäin kello 8 - 9, jolloin tunnin sisällä hoidetaan suurin osa päivän soitoista. Jonotusaikojen keskiarvot vaihtelevat päivän mittaan kahdesta sekunnista 15 minuuttiin riippuen soittoajankohdasta. Henkilökunta seuraa puheluiden määrää, ja ruuhkahuippuihin on sijoitettu lähes koko henkilökunta.

Soittopyyntö jätetään ykköstä painamalla
Jos puheluun ei ole ehditty vastata viiden minuutin aikana, automaattinen nauhoite neuvoo asiakasta jättämään soittopyynnön. Ohjeen jälkeen asiakas voi painaa puhelimestaan 1- näppäintä. Puhelimeen ei tarvitse sanoa mitään, vaan painamisen jälkeen puhelu katkeaa ja asiakkaan puhelinnumero siirtyy hoitajien takaisinsoittolistalle. Jos asiakkaalla on tuntematon numero, ei soitosta tietenkään jää numeroa, mihin hoitaja voisi soittaa. Hoitaja alkaa soittaa asiakkaille takaisin viimeistään kello 13. Kaikille pyynnön jättäneille soitetaan takaisin saman päivän aikana.

Laki ohjeistaa, että terveysasemalle pitää saada arkisin virka-aikana yhteys viiden minuutin kuluessa. Jos ei pystytä vastaamaan viidessä minuutissa, pitää olla mahdollisuus jättää soittopyyntö, johon vastataan saman päivän aikana. Näin meillä on, toteaa vastaanoton palveluesimies Leena Törmänen.

Iin muiden terveyspalveluiden tärkeimmät numerot
Iin ja Kuivaniemen terveysasemilla työskenteleviin psykiatrisiin sairaanhoitajiin saa parhaiten yhteyttä arkiaamuisin kello 8 - 9 tai jättämällä viestin vastaajaan.
Päivi Ahlborg, p. 08 5875 6517
Päivi Jaakkola, p. 08 5875 6518
Irja Ylisiurua, p. 08 5875 6521, Kuivaniemi

Iin hoito-osaston numerot ovat p. 08 5875 6536 ja p. 08 5875 6280

Terveydenhoitajat vastaavat ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta:
Äitiys- ja lastenneuvola, Ii
Vengasaho Eija (A-KL), p. 08 5875 6204
Paaso-Rantala Minna (KO-PA), p. 08 5875 6201
Lapinkangas Maria (PE-Ö), p. 08 5875 6200
Kouluterveydenhoitajat
Hamina, Asema, Yliranta 08 5875 6198
Valtari, lukio, Pohjois-Ii 08 5875 6205
Alaranta, Ojakylä 08 5875 6207
Kuivaniemi ja Olhava
Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto 08 5875 6202
Äitiysneuvola 040 839 6846
Oulunkaaren vaihde, p. 08 5875 6100, vastaa arkisin kello 8 - 16. Vaihteesta voi kysyä tavoittelemansa palvelun numeroa tai yhdistyttää puhelunsa suoraan oikealle työntekijälle.