Iin kunta sai valtakunnallista tunnustusta

Iin kunta on tehnyt hyvää työtä kestävän kehityksen saralla lisäämällä uusiutuvan energian käyttöönottoa ja vähentämällä hiilidioksidipäästöjä.

Iin ponnistelut on huomioitu myös Suomen ympäristökeskuksessa, joka palkitsee kuukausittain Hinku-kunnissa toteutuneita ilmastotekoja. Iin kunta palkittiin esimerkillisestä aktiivisuudesta uusiutuvan energian edistämisestä ja päästöjen vähentämisestä.

Syyskuun 2013 HINKU-teoksi on valittu Iin kunnan kamppailu öljylämmityksen vähentämiseksi. Iissä on systemaattisesti siirretty kiinteistöjä öljylämmityksestä kaukolämpöön, maalämpöön ja hakkeelle. Nyt saatu palkinto tulee neljän koulun ja viiden rivitaloyhtiön lämmitysmuodon vaihdosta sekä lukuisasta määrästä muita energian säästötoimenpiteitä.

Tunnustuksen vastaanotti energia-asiantuntija Kari Manninen perjantaina 27.9. Helsingissä. Manninen luovutti HINKU-tekoa koskevan kunniakirjan Iin kunnanvaltuustolle maanantaina 30.9.
Iin kunnanjohtaja Markku Kehus kertoo, että Iin kunta on varsin otettu saadusta tunnustuksesta.

Iin kunta on linjannut HINKU-tavoitteekseen öljylämmityksestä eroon pääsemisen. Päällimmäiset syyt uusiutuvan energian käyttöönoton lisäämisestä ovat päästöjen sekä kustannusten vähentäminen.

”Öljylämmitys ei nykypäivän Suomessa ole enää kannattavaa, vaan investointi omaan uusiutuvaan energiaan on jo nyt taloudellisesti järkevää. Lisäksi esimerkiksi hake- ja maalämmöllä raha jää kuntaan tai lähialueille sen sijaan että se menisi öljylaskun mukana suoraan kunnasta ulos,” sanovat insinöörit Jukka Härkin ja Kari Manninen Iilaakso Oy:stä. Kyseinen yhtiö hoitaa Iin kunnan energiahankkeita ja teknistä isännöintiä.

Iin kohteiden yhteenlaskettu päästövähennys on lähes 500 tonnia vuodessa. Rahalliseksi säästöksi tähän saakka tehdyissä toimenpiteissä on arvioitu noin 250 000 € vuodessa, mikä on jo sellainen summa mikä näkyy kunnan käyttömenoissa.