Iin kunnanhallitus valitsi kokouksessaan 7.12.2015 Iin valokuituverkon rakentajaksi Iin Energia Oy:n.

Viestikapula valokuituverkon toteuttamisessa siirtyy Iin tietoverkko-osuuskunnalta Iin Energialle. Aiemmin syksyllä Iin kunnanvaltuusto teki päätöksen, että kunta osallistuu valokuituverkon rakentamiseen.

Iin Energia Oy on vakavarainen ja vahva yhtiö, jolla on taloudelliset edellytykset suoriutua näin mittavasta suunnittelu – ja rakentamisprojektista. Iin Energia Oy:n toimitusjohtaja Kari Kuusela toteaa, että kuituverkon rakentaminen on mielenkiintoinen ja haasteellinen tehtävä. Toivottavasti mahdollisimman moni Iiläinen lähtee mukaan.

Iin tietoverkko-osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Pentti Soini pitää nyt tehtyä ratkaisua hyvänä ja se turvaa valokuituverkon rakentamisen koko kunnan alueelle kustannustehokkaasti. Kuntalaiset saavat kaikki nykyiset ja tulevat palvelut valokuidun kautta luotettavasti ja edullisesti.

Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava toteaa, että tehty ratkaisu turvaa valokuituverkon rakentamisen Iin alueelle ja mahdollistaa kuntalaisille hyvät tietoliikenneyhteydet pitkälle tulevaisuuteen.
Kunnan nyt tekemien päätöstä lisäksi valokuituverkon luvittaminen, rahoitus ja rakentaminen edellyttää Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliiton ja valtion päätöksiä, jotka saataneen ensi vuoden aikana. Verkon rakentaminen alkaa aikaisintaan syksyllä 2016, mikäli lupa- ja rahoituspäätökset saadaan hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään keväällä 2017.

Iin Energia Oy aloittaa markkinoinnin alkuvuonna ja liittymissopimuksia aletaan myös tehdä alkuvuoden aikana. Koko Iin kattavan valokuituverkon (runko- ja tilaajaverkko) rakentamisen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 7 miljoonaa euroa.

Iin Energia Oy on täysin Iin kunnan omistama yhtiö, joka siirtää sähköä jakelualueellaan ja myy sähköä koko Iin kunnan alueella. Iin tietoverkko-osuuskunta on Iin valokuituverkon rakentamiseen perustettu osuuskunta.

Lisätietoja antavat:
Ari Alatossava, kunnanjohtaja, Iin kunta, p. 040 567 6700
Kari Kuusela, toimitusjohtaja, Iin Energia Oy, p. 0400 683 696
Pentti Soini, hallituksen puheenjohtaja, Iin tietoverkko-osuuskunta p. 0400 283 416