Iin Energia täyttää 100 vuotta

Julkaistu historiankirja kuvaa Iin sähköntuotannon ja -kulutuksen satavuotista kehitystä mylly- ja sahalaitosajoista nykypäiväiseksi tuulivoiman edelläkävijäksi.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta Iin Energian perustamisesta. Kyseessä on sataprosenttisesti Iin kunnan omistama yhtiö ja Suomen pohjoisin sähköyhtiö, jolla on myös oma sähkönmyynti.

Juhlavuoden kunniaksi Iin Energia on julkaissut historiankirjan. Varrella virran -teos valottaa monipuolisesta iiläisen sähköyhtiön vuosikymmeniä sekä sitä huikeaa kehitystä, jonka pohjoinen maalaispitäjä on läpikäynyt ”pimeästä” ajasta yhdeksi tuulivoiman edelläkävijöistä. Kirjan on kirjoittanut FM Erkki Taskila.

Alkuun virtaa paikallisilta sahoilta ja myllyiltä
Iin Energian juuret ovat Iin Sähkö Oy:ssä, iiläisten liikemiesten heinäkuussa 1918 perustamassa yhtiössä. Ensimmäisen vuotensa se toimi Tikkasen sahalla ja sittemmin Puodinkosken partaalta, josta se osti Puodinkosken saha ja mylly Oy:n. Kunta tuli yhtiön osakkaaksi 1920-luvulla. Sähköntuotanto ja -kulutus oli hyvin vaatimatonta vielä 1930-luvun Iissä. Esimerkiksi v. 1932 tilastoilmoituksen mukainen 18 800 kWh:n kokonaiskulutus vastaa nykyisin yhden sähkölämmitystä käyttävän pientalon sähkönkulutusta vuodessa.

– Sähköntuotanto oli kallista ja riippuvaista Iijoen vesitilanteesta. Sähköä käytettiin pääasiassa valaistukseen, ja sitä annettiin vain tarpeeseen eli pimeän ajaksi, Erkki Taskila tiivistää.

Muutokset tuulet sotien jälkeen

Valtio alkoi kannustaa maalaispitäjiä sähköistämiseen sotien jälkeen. Iin kunta perusti oman sähkölaitoksen v. 1952. Samalla alettiin keskustella, että kunta yhtenä omistajana lunastaisi pienosakkaat Iin Sähkö Oy:stä.

– Aivan heti ei päästy yhteisymmärrykseen sähköyhtiön osakkeiden hinnasta. Kauppa tehtiin lopulta v. 1955. Iin Sähkö Oy fuusioitui Iin kunnan sähkölaitokseen v. 1959, Taskila kertoo.

Sähkönkäyttö alkoi kasvaa Iissä 1950-luvulta lähtien: vuonna 1956 kulutus saavutti miljoonan kWh:n rajan, v. 1972 oli vuorossa 10 miljoonan raja ja vain neljä vuotta myöhemmin jo 20 miljoonan raja. Vuonna 2017 iiläiset käyttivät sähköä lähes 70 miljoonaa kWh.

Toiminta kuntalaisten omissa käsissä
Iin Energian Kari Kuusela, järjestyksessään 11. toimitusjohtaja, kuvaa tämän päivän Iin Energiaa ketteräksi, yhteistyökykyiseksi ja ennakkoluulottomaksi satavuotiaaksi. Hän pitää viisaana sitä, että kunnassa on pidetty sähköyhtiö ja sen toimitan omissa käsissä: Iin Energia on edelleen sataprosenttisesti Iin kunnan omistama sähköyhtiö ja se palvelee noin 5 000 iiläistä.

– Olemme Suomen pohjoisin sähköyhtiö, jolla on oma sähkönmyynti. Sähkötuotantomme omavaraisuusaste on noin 60 %. Se koostuu pääosin tuuli- ja vesivoimasta. Tuulivoiman käytössä olemme edelläkävijöitä. Ensimmäinen mylly nousi Laitakariin yli 20 vuotta sitten.

Tällä hetkellä Iin Energian mittava hanke on kunnan alueelle rakenteilla oleva valokuituverkko. Iisiverkoksi ristityn valokuidun on hankkinut yli 2 000 iiläistä. Ennakkomyynti käynnistyi vuonna 2016.

Lisätiedot:
Kari Kuusela, p. 0400 683 696, kari.kuusela@iinenergia.fi