Iin sähköautojen hankinta palkittiin

Suomen ympäristökeskus on valinnut kuukauden HINKU -teoksi Iin kunnan sähköautojen hankinnan.

Viisi täyssähköautoa tulevat kunnan ja kunnan omistamien yhtiöiden henkilöstön työajokäyttöön. Autojen kuluttama sähkö tuotetaan mm. tuulivoimalla.

Ii on ainoana Pohjois-Suomen alueen kuntana mukana kansallisessa Kohti Hiilineutraalia Kuntaa (HINKU) – yhteistyömallissa, jossa kunnat tavoittelevat hiilidioksidipäästöjen vähennystä 80 prosentilla vuoden 2007 tasolta vuoteen 2030 mennessä. Iin kunta osoittaa rohkeaa ja ennakkoluulotonta esimerkkiä edistämällä sähköautoilua pohjoisilla leveysasteilla.

Iin kunta palkittiin myös viime syyskuussa 2013 kiinteistöjen energiaratkaisuista. Vuosien 2012–2014 aikana Iin kunnan kiinteistöjen yhteenlaskettu energiakulutus on pienentynyt 1 900 MWh, joka vastaa 95 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Öljynkäyttö on vähentynyt 310 000 litraa (-85 %). Kiinteistöjen käyttökuluissa säästöjä on saavutettu yhteensä 240.000 euroa vuodessa, joka vastaa 0,25 kunnallisveroprosentin osuutta.

Tiistaina 6.5.2014 Ympäristökeskuksen edustaja Pasi Tainio luovutti Hinku-kunniakirjan Iin kunnanjohtaja Markku Kehukselle Micropoliksella järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Median edustajilla oli tilaisuudessa mahdollisuus koeajaa sähköautoa sekä tutustua Iin latauspistesuunnitelmiin.