Iin kunnan matkailuohjelmaa työstetään

Iin kunnan matkailuohjelman toimeenpano on alkamassa. Sen eteenpäin viennistä vastaa Iilaakso Oy osana keskinäistä kuntasopimusta.

Ohjelman tavoitteena on matkailualan työpaikkojen ja liikevaihdon lisääminen Iissä. Kunnan alueen läpi johtaa maan pääväylä E-75, mikä luo hyvät edellytykset saada osa liikennevirroista hyödyttämään Iin talouselämää ja hyvinvointia.

"Elinkeinona matkailu on työvoimavaltaista ja sopii hyvin pohjoiseen", ohjelmaa työstävä projektipäällikkö Kai Harju sanoo.

Mitä nyt tehdään? Matkailuohjelmaa päivitetään ajan tasalle ja sitä pyritään tekemään käytännönläheiseksi. Matkailija saadaan pysähtymään vetovoimaisilla käyntikohteilla, kiinnostavilla tapahtumilla ja hyvillä paikkakunnan palveluilla. Matkailijoiden viipymän pidentämiseksi tarvitaan myös laadukasta majoituskapasiteettia, ravitsemus- ja ohjelmapalveluja. Keinoihin ”ottaa omansa” ohisoljuvasta liikenteestä haetaan varmasti toimivaa mallia.

Ohjelmaa toteuttamaan kutsutaan nyt kaikkia kiinnostuneita yrityksiä ja yhteisöjä. Ilman paikallista yhteistyötä ei uutta tarjontaa synny. Näkyvyyttä paikkakunnan tarjonnasta pitää saada enemmän kunnan ulkopuolelle, Oulun seudulle ja koko maahan.

Iin kunta osallistuu rahoituspanoksellaan paikallisen yhteistyön synnyttämiseen hankerahoitusta haettaessa. Iilaakso Oy:ssä asiaa hoitaa projektipäällikkö Kai Harju, jonka tavoittaa p. 040 152 1511

LISÄTIETOJA: toimitusjohtaja Ari Alatossava, p. 040 567 6700