Uusilla tuulivoimaloilla on nimikkokummeina iiläiset pienokaiset: Miia, Eemeli ja Jesse

Iin Olhavan uudet voimalat nostavat TuuliWatin tuulivoimakapasiteetin yli 200 megawattiin

Iin Olhavan tuulipuiston laajennuksen myötä suomalaisen TuuliWatti Oy:n tuotantokapasiteetti ylittää 200 megawattia. Kolme uutta voimalaa tuottavat nyt puhdasta tuulisähköä nostaen Olhavan tuulipuiston kokonaistehon 34,5 megawattiin, mikä vastaa noin 50.000 kerrostaloasunnon tarpeita.

Laitetoimittaja Vestaksen toimittamien 3,3 MW:n tuulivoimaloiden turbiinit on suunniteltu tehokkaaseen sähköntuotantoon erityisesti matalammissa tuulioloissa. Innovatiivisen muotoilun ansiosta roottorin lavoissa on lähes 30 prosenttia enemmän pyyhkäisypintaa, joten sähköntuotanto on entistäkin kustannustehokkaampaa.

”Olhavan tuulipuiston laajennus on meille tärkeä virstanpylväs. Nyt valmiiksi rakennettuna ja tuotannossa on reilu kolmasosa monivuotisen investointiohjelmamme suunnitellusta kapasiteetista”, toteaa TuuliWatti Oy:n toimitusjohtaja Jari Suominen.

Perämeren rannalla sijaitseva 640-vuotias Iin kunta edustaa modernia energiapolitiikkaa ja on vahvasti profiloitunut uusiutuvan energian kuntana. Iissä sijaitsee Suomen suurin rakenteilla oleva tuulipuistojen keskittymä. ”Olimme jo tänä vuonna ehdolla Suomesta Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon saajaksi ja kahden vuoden päästä tavoittelemme uudelleen voittoa”, kunnanjohtaja Markku Kehus kertoo.

”Iin kunta on yksi edelläkävijöistä, jotka ovat tarttuneet ripeästi puhtaan tuulivoiman tuotannon mahdollisuuksiin. Myös asukkaat ovat suhtautuneet positiivisesti tuulivoimalahankkeisiin”, Suominen kiittelee. ”Näin ei valitettavasti kuitenkaan ole kaikkialla Suomessa. On esimerkkejä, joissa yksittäisten – jopa täysin eri puolella maata asuvien – henkilöiden käynnistämät valitusprosessit ovat vuosilla hidastaneet tai jopa kaataneet tuulivoimahankkeita, joita paikalliset asukkaat olisivat halunneet omalle alueelleen. Tilanne on kestämätön niin paikallisen työllisyyden ja hyvinvoinnin kehittämisen kuin valtiovallan asettamien uusiutuvan energian tavoitteidenkin kannalta.”

Lisätietoja:

TuuliWatti Oy, toimitusjohtaja Jari Suominen, 010 557 2371, jari.suominen@tuuliwatti.fi
Iin kunta, kunnanjohtaja Markku Kehus, 050-388 1800, markku.kehus@ii.fi