Iin ikääntyneille haetaan keinoja kotona selviytymiseen

Iin kunta on lähtenyt mukaan Kelan valtakunnalliseen IKKU-hankkeeseen. IKKU-kuntoutuksessa haetaan yli 74-vuotiaille keinoja kotona sekä arjessa selviytymiseen. Kuntoutus tapahtuu sekä avo- että laitosmuotoisina kuntoutuskursseina. Iiläisiä ikääntyneitä osallistuu yhteensä kolmelle kuntoutuskurssille. Osallistujat tulevat kunnan kuntouttavan päivätoiminnan kautta. Kuntoutuspäätökset tehdään Kelalla.

IKKU-kuntoutuksessa osallistujille nimetään yhdyshenkilöt kotikunnasta. Yhdyshenkilöt auttavat hakemusten teossa, osallistuvat kotikäynteihin ja omassa kunnassa järjestettäviin toimintapäiviin sekä hoitavat tarvittavat matkajärjestelyt. Iin yhdyshenkilönä toimii päivätoiminnan ohjaaja Anne Mäkipaaso ja Kuivaniemen yhdyshenkilönä päivätoiminnan ohjaaja Liisa Heinikoski. Hanna-Kaisa Alakärppä toimii Heinikosken sijaisena 18.6.–31.10.2012.

Ikku-kuntoutuksen tavoite on:
Kotona selviytymisen ja omatoimisuuden tukeminen
toimintakyvyn ja elämänlaadun parantaminen tai ylläpitäminen
kuntoutuksen vaikuttavuuden parantaminen arkiselviytymisen tukemiseksi
läheisten ja lähiyhteisön osallistaminen kuntoutumista edistävään prosessiin
kuntoutuksen asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden edistäminen
saattaa yhteistoiminnallisuuteen perustuvat vaikuttavat kuntoutusmallit eri toimijoiden käyttöön
kehittää henkilökunnan työorientaatiota, tiimityöskentelytaitoja ja aktiivisuutta ikäihmisten kuntoutuksessa.

IKKU-kuntoutuksen kohderyhmää ovat:
74 vuotta täyttäneet
ihmiset, joilla on tuki- ja liikuntaelinsairauden vuoksi vaikeuksia selviytyä kotona
kotona tai palvelutalossa asuvat ihmiset.

Kuntoutus toteutetaan useassa jaksossa, ja se kestää yhteensä 12 kuukautta. Kuntoutujalla tulee olla terveydenhuollon laatima B-lääkärinlausunto tai vastaava lausunto, jossa on todettu tuki- ja liikuntaelinsairauden diagnoosi. Lausunto saa olla enintään puoli vuotta vanha. Palvelut tuottaa ODL kuntoutus Oy. Kuntoutujan tukena ovat kuntoutuslaitoksen osaavat ja huolehtivat asiantuntijat. Työryhmään kuuluvat lääkäri, fysio- ja toimintaterapeutti, sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä ja psykologi.

Kaksi kurssia on jo aloittanut kevään aikana, ja elokuussa alkavalle kurssille on laitettu hakemukset. Kuntoutujien palaute kuntoutuskursseista on ollut myönteistä. Kuntoutujat pitävät päiväkirjaa kurssin aikana. Alla on erään kuntoutujan mietteitä yhdestä kurssin päivästä.

Päiväkirja 31.5.2012

On aurinkoinen, joskin viileä aamu. Kuuden aikaan vaari-Pekka on häipynyt lehden hakuun ja aamuverryttelylle ja varmaan pannuhuoneeseen. Joka-aamuinen kolina kuuluu.

Keitin kahvin ja laitoin meille aamupalan. Kävin laittamassa kukantaimilaatikot ulos aurinkoon. Vaari luki Pohjolan Sanomaa taksia odotellessa. Määtän Irma tulikin 20 yli seitsemän pihaan. Anna-Liisa jo istui pirteänä kyytissä. Näin lähdettiin taas kohti Oulua, siepattiin Olhavasta Maija kyytiin.

Senioriklinikalla oltiin vähän yli kahdeksan. Nähtiinpä tullessa aamuista kaupunkiakin. Perillä oli jälleen lämmin vastaanotto. Päivä alkoi uusin odotuksin. Aamupuuron ja kahvin jälkeen käytiin läpi päivän ohjelma. Seppo piti mielenkiintoisen päivänavauksen. Jumpattiin musiikin tahdissa. Osalla oli vielä haastatteluja. Ommeltiin kassit loppuun. Oltiin ohjatussa kuntoilussa - ja tietysti käytiin syömässä maukas ateria. Päiväkahvin jälkeen käytiin läpi selvittelyjakson asiat. Päivä kului viihtyisästi.

Mukana olivat Aila, Antero, Seppo, Eero, Anna-Liisa, Maija, Pekka ja Terttu. Huolenpitäjät olivat Raili, Lea, Linda ja Tuulikki.