Iin Myllykankaan ja Nybyn tuulivoimapuistot valmistuivat, kokonaisinvestointi noin 125 miljoonaa euroa

Taalerin hallinnoimat Taaleri Tuulitehdas I ja Taaleri Tuulitehdas II ovat rakentaneet Myllykankaan ja Nybyn tuulipuistot kolmessa osassa:

• Nybyn 8 voimalaa (Nordex 2,4 MW, napakorkeus 120 m, roottori 117 m)
  • Myllykankaan 19 voimalaa (Nordex 2,4 MW, napakorkeus 120 m, roottori 117 m)
  • Myllykankaan 3 voimalaa (1 kpl Nordex 2,4 MW, napakorkeus 120 m, roottori 117 m ja 2 kpl Nordex 3,0 MW, napakorkeus 144 m, roottori 131m)

Ensimmäiset voimalat aloittivat sähköntuotannon loppuvuodesta 2014. Voimalatoimittaja Nordexin rinnalla infran rakensivat suomalaiset NCC rakennus Oy, Eltel Netwroks Oy ja VEO Oy

Tiistaina 22.3.2016 Iin Myllykankaalla vietettiin tuulivoimapuiston avajaisia voimalan 22 läheisyydessä.
Aurinkoisessa säässä paikalle saapui n. 200 vierasta, joille tarjoiltiin paikallisten yrittäjien toimesta lohikeittoa. Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava julisti puiston avatuksi, jonka jälkeen Iin mieskuoro kajautti ilmoille kolme laulua. Vieraiden kesken arvottiin tutustumiskäynti 144 metrin korkeudella olevaa voimalan konehuoneeseen, onnetar suosi Katri Kukkolaa.

Taaleri on ryhmä, joka on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle. Taaleri tarjoaa varainhoito- ja rahoituspalveluita institutionaalisille sijoittajille, yrityksille sekä yksityishenkilöille. Taalerilla oli vuoden 2015 lopussa hallinnoitavia varoja 3,9 miljardia euroa ja varainhoidon asiakkaita 3 500. Koko ryhmällä on suoraan ja välillisesti noin 30 000 asiakkuutta. Taaleri Oyj:llä on yli 1 900 osakkeenomistajaa. (lisätietoja taaleri.com)