Iissä investoidaan

Kun Iin terveysaseman laajennus ja Nikkarin päiväkodin saneeraus lasten päivähoitopaikaksi virallisesti vastaanotettiin urakoitsijoilta maanantaina 3. syyskuuta, Iin kunnan rakentamista koskevat investoinnit noin vuoden aikajaksolla ovat suuruusluokaltaan 6 miljoonaa euroa.

Nyt laajennuksen valmistuttua terveysaseman kunnostaminen jatkuu, sillä aikaisemmin käytössä olevien tilojen, joita on yli 1 000 neliötä, saneeraus alkaa heti. Saneerauksen ajan toiminta tiloissa jatkuu siten, että terveysaseman laboratorio, välinehuolto, henkilökunnan sosiaaliset tilat sekä muutamia toimistohuoneita ovat käytössä kunnostustöiden aikanakin. Saneerauksen päätyttyä maaliskuussa 2013, uudistettuihin tiloihin siirtyy myös työterveyshuolto ja mielenterveyspalvelut.

Iin kunnan rakennuttajainsinööri Raimo Kehusmaa kertoo, etteivät investoinnit tähän lopu, suunnitteilla on Haminan koulun laajennus, uuden keskuskeittiön rakentaminen sekä neuvolaa ja hammashoitolaa koskevat suunnitelmat.

Iin terveysasemalla käyttöönotetaan uusia tiloja 668 neliötä; tilat käsittävät seitsemän lääkäreiden vastaanottohuonetta, sama määrä hoitajille tarkoitettuja potilashuoneita sekä kolme toimenpidehuonetta, joista yksi on varattu ensiapuhuoneeksi. Edellisten lisäksi uusissa tiloissa sijaitsee potilaiden tarkkailuhuone.

Iin kunta vuokraa terveysaseman tilat Oulunkaaren kuntayhtymälle, joka tuottaa Iin kunnan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut pois lukien lasten päivähoitopalvelut.

Terveysaseman laajennuksen pääurakoitsijana toimi Rakennusliike Häyrynen Oy, LVIA-asennukset teki Lemminkäinen Talotekniikka Oy, sähkötöistä vastasi Sähkö Polar Oy, maatyöt teki Maanrakennus Mustonen Kari Oy ja piha-alueen pinnoitustyöt teki Skanska Asfaltointi. Koko urakan kustannukset olivat 1,1 miljoonaa euroa.

Päiväkoti Nikkari vastaanotettiin myös tänään
Aiemmin vanhusten avopalvelukeskuksena toimineet tilat Timpurintiellä täyttyvät nyt lasten äänistä. Nikkarissa on kuusi lapsiryhmää ja sinne voidaan ottaa 120 lasta. Päivähoitotoiminnan lisäksi Nikkarissa on erilaista vanhusten päivätoimintaa, kuten kuntoutuspiirejä. Samassa osoitteessa toimii Iin kunnan valmistuskeittiö, jossa valmistuu noin 1 000 ruoka-annosta päivittäin.

Päiväkoti Nikkarin urakan kokonaishinta oli 1,4 miljoonaa euroa, tiloja on noin 1 300 neliötä. Pääurakoitsija oli Rakennusliike Häyrynen Oy, LVIA-asennukset hoiti Lapin LVI-asennus Oy, Sähkö Polar Oy teki sähkötyöt, piha-alueen maarakennustyöt teki Maanrakennus Mustonen Kari Oy, nurmet ja istutukset teki Kallion Puutarha. Nurmetus on hoidettu hyödyntämällä palanurmitekniikkaa. Asfaltoinneista vastasi Skanska Asfaltointi ja piharakenteet toimitti Iin Rakennustyö Oy.