Osekk vieraili Iissä

Oulun seudun koulutuskuntayhtymä (Osekk), joka on jäsenkuntiensa omistama koulutuskuntayhtymä, vieraili Iissä perjantaina 24.8. Osekk järjestää sekä ammatillista koulutusta (Oulun seudun ammattiopisto) että ammattikorkeakouluopetusta (Oulun seudun ammattikorkeakoulu). Molemmat oppilaitokset järjestävät myös aikuiskoulutusta.

Kuntayhtymän johtaja Jarmo Paloniemi luonnehti Iin vierailua kuntayhtymän omistajien ennakkokäsityksen kartoittamiseksi koskien Oulun seudun ammattikorkeakoulun yhtiöittämistä. Iin vierailu oli alueellisesti toiseksi viimeinen.

Paloniemi kertoi, että ammattikorkeakoulujen yhtiöittäminen on maamme hallitusohjelman linjausten mukaista toimintaa, jossa halutaan ohjata ammattikorkeakoulua osakeyhtiömalliin. Oulun seudun ammattikorkeakoulun rehtori Jouko Paaso vertaili tilannetta valtakunnallisesti ja totesi, että 15 ammattikorkeakoulua 25:stä toimii jo osakeyhtiöinä eli itsenäisinä oikeushenkilöinä.

”Yhtiöittämistä on valmisteltu muun muassa tekemällä erilaisia selvityksiä, myös kansainvälisen arvioinnin kautta”, Paaso mainitsi ja kertoi iiläisille, että vuoden 2014 alussa tulee voimaan myös uusi ammattikorkeakoululaki.

Suunnitelmat etenevät siten, että Oulun seudun koulutuskuntayhtymä lähestyy omistajakuntiaan ja kunnat ottavat sitten kantaa siihen, haluavatko ne olla omistajina perustettavassa osakeyhtiössä.