Turvallista kulkemista ja leikkiä!

Pohjois-Iin koulun oppilaat saivat lahjoituksena huomioliivit

Pohjois-Iin koulun pihamaalla on parhaillaan käynnissä uuden noin 600 neliön liikuntasalin rakennustyöt. Sisäongelmaiset vanha liikuntasali ja teknisen työn tilat on purettu pois marraskuussa ja tilalle rakennetaan talven aikana kaksi uutta opetustilaa ja vanhaa huomattavasti isompi liikuntasali.

(8.12.2017) Urakoitsija Apsilon Oy:n toimitusjohtaja Antti-Pekka Koskela (kuvassa toinen vas.), vastaava mestari Juho Tyni (ensimmäinen vas.) sekä PutkiPoke Oy:n toimitusjohtaja Ossi Ukkola (kolmas vas.) lahjoittivat yhdessä 110 kpl Temrexiltä hankittuja huomioliivejä kaikille Pohjois-Iin koulun oppilaille ja henkilökunnalle.

Liikenneturvallisuudesta keskustellaan Iin kouluissa säännöllisesti lasten kanssa

Lahjoituksen vastaanoton yhteydessä rehtori Tuomas Oja (kuvassa oikealla) opasti lapsia turvalliseen koulumatkaan ja olemaan erityisen valpas kun koulun pihapiirissä rakennuskoneet työskentelevät. Oppilaat ja henkilökunta lupautuivat käyttämään huomioliivejä kouluun tultaessa ja pihalla liikuttaessa.Opettajat muistuttavat myös heijastinten käytöstä sekä valvovat pyöräilykypärän ja -valon käyttöä.

Monitoimitilan rakentaminen maksaa noin 1,2 miljoonaa euroa ja tilat valmistuvat ensi kesänä. Pohjois-Iin koululla on perusopetuksen vuosiluokat 1.- 6.

Virkkulantielle jalankulku- ja pyörätie

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus toteuttaa yhteishankkeena Iin kunnan kanssa Virkkulantielle (Maantie 8511) välillä Pohjois-Iin koulu - Raasakan voimalaitos jalankulku- ja pyörätien. Koululta noin 80 metrin matka rakennetaan korotettuna asfalttipintaisena väylänä. Rakentamiskustannukset jakautuvat puoliksi valtion ja kunnan kesken.

Rakennuttaja toimii Ely-keskus, joka jatkossa myös ylläpitää väylää. Rakentaminen käynnistyy vuonna 2018.

Kevyen liikenteen väylän tarve on nousut voimakkaasti esille turvallisuusselvityksissä. Kunnanhallitus ja Pohjois-Iin kyläyhdistys ovat osaltaan esittäneet tarpeen kiireellisyyttä. Virkkulantie on mutkaisen kapea ja sen liikenteestä merkittävä osa on raskasta rahtiliikennettä.