Soinin kunta vieraili Iissä

Iiläisten kokemukset tuulivoimaloista kiinnostivat

20.09.2013

Soinin kunnanvaltuuston ja hallituksen edustajista, kunnan työntekijöistä sekä paikallisista yrittäjistä koostuva ryhmä vieraili pe 20.9.2013 Iin Micropoliksella ja Olhavan tuulipuistossa. Vierailun tarkoituksena oli tutustua Iin alueen tuulipuistoinvestointeihin sekä kartoittaa tuulivoimarakentamisen vaikutuksia kuntatalouteen ja asuinympäristöön. Soinin kunnanjohtaja Reino Määttä kertoi jo vuosia seuranneensa mielenkiinnolla Perämeren alueen tuulivoimainvestointien kehittymistä sekä erityisesti Iitä.

Iiläisiä kokemuksia jakamassa olivat kunnanjohtaja Markku Kehus, Iin valtuuston puheenjohtaja Ilkka Pakonen, kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Teijo Liedes, tekninen johtaja Markku Vitikka ja Iilaakso Oy:n toimitusjohtaja Ari Alatossava.

Tuloja ja työpaikkoja – iiläiset suhtautuvat positiivisesti tuulivoimaan

Tuulivoimalaitoksista maksettava maanvuokra, kiinteistövero ja rakentamisen työllistävä vaikutus ovat tuoneet tuloja Iin kunnalle mutta hyötyjä voidaan myös tunnistaa laajemmalla alueella Pohjois-Suomessa. Iissä tuulivoimalat ovat lisänneet vuodessa kunnan kiinteistöverotuloja n. 350 000 euroa.

Huoli tuulipuistoalueiden virkistyskäyttömahdollisuuksista herätti keskustelua. Iin kunnanvaltuuston ja hallituksen puheenjohtajat korostivat, että virkistyskäyttö voi myös parantua kun alueen nykyisiä metsäteitä parannetaan. Hyvänä esimerkkinä toimi Iin suunnistuksen keskimatkan SM-kilpailut, jotka järjestettiin syyskuussa tuulipuiston lähialueella. Kunta voi avoimella suunnittelu- ja kaavoitustyötä koskevalla tiedottamisella sekä suhtautumalla maanomistajiin tasapuolisesti edesauttaa myönteisen ilmapiirin syntymiseen.