Iihin Suomen suurin tuulivoimakeskittymä

Iihin rakennetaan Suomen suurinta tuulivoimakeskittymää. Iin Olhavaan syntyy Suomen ylivoimaisesti suurin tuulipuisto, joka koostuu kolmen eri toimijan yhteensä 150 M€:n investoinneista. Puistoon tulee 38 turbiinia yhteisteholtaan 114 MW.

Uusien investointien lisäksi Vatungin niemellä ja Kuivamatalan saarella Iin Kuivaniemessä sijaitsee yhteensä kahdeksan Vapon Tuulivoima Oy:n omistamaa tuulivoimalaa. Vatungin tuulipuistoa on rakennettu vuosina 1995–2002. Myös Iin Laitakarissa pyörii turbiini, tuulivoimala on Iin Energia Oy:n. Tuulivoimaselvitysten mukaan Iissä on meneillään olevien investointien lisäksi vielä runsaasti tilaa uusille tuulivoimaloille.

Iijoen rannalla sijaitseva kunta tunnetaan merkittävänä vesivoiman tuottajana. Iin alueella tuotetaan nykyisin sähköenergiaa noin 400 GWh vuodessa, joka on kokonaisuudessaan vesisähköä. Tuulivoimainvestointien jälkeen Iissä otetaan sähköä tuulesta noin 285 GWh vuodessa, joka vastaa 15.000 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkön vuosittaista kulutusta. Iissä käytetään vuosittain sähköä noin 70 GWh, eli tuulivoimalla tuotettu sähkö on nelinkertainen kulutukseen nähden.

Uusiutuvan energian hyödyntäminen on Iissä konkreettista toimintaa!

Kunnassa järjestetään tänään energiatuotantoon ja erityisesti tuulivoima-asioihin perehtyviä tilaisuuksia, joissa kuntalaisilla on mahdollisuus saada informaatiota energia-asioista. Kuivaniemen Merihelmessä kello 15 – 17.00 pidettävässä tilaisuudessa ovat läsnä TuuliWatti Oy, Metsähallitus, WinWind Oy ja Taaleritehdas Oy esitellen omia investointejaan Iihin.

Meren ja kolmen joen äärellä sijaitsevan Iin asukasluku vuoden 2011 lopussa oli 9 497, kunnan pinta-ala on 1595,35 km2 ja asukastiheys 6 hlö/km, kunta on osa Oulun noin 250 000 ihmisen työssäkäyntialuetta. Yrityksiä Iissä on tilastokeskuksen toimipaikkaluvulla mitattuna noin 450, joissa työskentelee osapuilleen 1300 ihmistä.

LISÄTIETOJA:
Markku Kehus, Iin kunnanjohtaja, p. 050 388 1800