Iin kunnan tietoliikenneselvitys sekä verkkosuunnitelma ovat valmistuneet

Iilaakso Oy on teettänyt kaksi selvitystä koskien kunnan nykyisiä tietoliikennejärjestelmiä ja -palveluita sekä valokuitukaapelin rakentamisen edellytyksiä.

Selvitykset esiteltiin kunnanvaltuuston iltakoulussa maanantaina 27.10.2014. Tietoliikenneselvityksen mukaan Iin kunnan tietoliikennekustannukset ovat noin 300 000 euroa vuodessa. Summa sisältää kaikki kunnan käytössä olevat kiinteät ja langattomat verkkoyhteydet, niiden ylläpito sekä tietoturva- ja käyttöönottopalveluita. Iilaakso Oy:n toimitusjohtaja Ari Alatossavan mukaan kunnalla on useita erilaisia verkkosopimuksia useiden eri palvelutarjoajien kanssa, mikä tekee siitä vaikeasti hallittavan kokonaisuuden.

Tietoliikenneselvityksestä käy myös ilmi, että jos kunnalla olisi hallinnassa oma kiinteä valokuituverkko vuosittaiset säästöt käyttökustannuksissa olisivat merkittävät. Selvityksen mukaan omalla verkolla olisi myös vaikutusta verkon suorituskykyyn, tietoturvaan sekä palvelujen laadun parantumiseen. Kunnan nykyiset tietoliikennesopimukset ovat voimassa vuoteen 2017 saakka.

Valokuituverkon kokonaiskustannukset noin 7 miljoonaa euroa

Iin Tietoverkko-osuuskunta perustettiin vuoden 2013 alussa tavoitteena rakentaa koko kuntaa palveleva 100 megabitin nopeudella toimiva valokuituverkko. Marraskuun 2014 alkuun mennessä osuuskunta on vastaanottanut 420 liittymishakemusta. Osuuskunnan jäseneksi ovat voineet liittyä kaikki Iin kunnassa asuvat yksityishenkilöt, yrittäjät, maanviljelijät sekä loma-asukkaat.

Verkkosuunnitelman mukaan valokuidun rakentaminen koko kunnan alueelle maksaisi arviolta noin 7 miljoonaa euroa. Tämä sisältää sekä runkoverkon että tilaajaverkon (yhteensä 524 kilometriä) rakentamiskulut. Iin tietoverkko-osuuskunnalle on myönnetty valtion viestintäviraston laajakaistatuki, jonka osuus olisi 33 prosenttia runkoverkon tukikelpoisten alueiden rakentamiskustannuksista (n. 900 000 euroa). Viestintäviraston tuen edellytyksenä on, että kunta osallistuu rahoitukseen samaisella osuudella. Osuuskunnalla on myös mahdollisuus saada ELY-keskukselta tukea tilaajaverkon tukikelpoisen alueen rakentamiskuluihin (n. 1,37 miljoonaa euroa). Lopun valokuituverkon (runko- ja tilaajaverkko) rahoituksen Iin tietoverkko-osuuskunta joutuisi kattamaan pitkäaikaisen lainalla (n. 3,9 miljoonaa euroa). Lainan saamiseksi osuuskunta tarvitsisi kunnan takauksen.

Joulukuun 2014 alussa Iin tietoverkko-osuuskunnan hallitus kokoontuu käsittelemään valokuidun rakentamisen mahdollisuuksia. Mikäli laajakaista kaikille 2015 hankkeen valtion tuki aiotaan hyödyntää, tulee hanke saada käyntiin vuoden 2015 loppuun mennessä. Iin tietoverkko-osuuskunta tiedottaa kaikkia liittymähakemuksen jättäneitä osuuskunnan jatkosta hallituksen pitämän kokouksen jälkeen.