Iin Tietoverkko-osuuskunta perustettiin

Helmikuun 5. päivänä perustutetulle osuuskunnalle laaditaan nyt laajakaistaliittymän sopimusehtoja ja liittymäsopimusta. Iin Tietoverkko-osuuskunnan tarkoituksena on rakentaa koko kuntaa palveleva 100 megabitin toimiva valokuituverkko.

Osuuskunnan jäsenmaksu on 100 euroa, ja varsinaisen liittymän käyttökustannus, sitten kun se on toiminnassa, on 50€/kk. Liittymän kuukausittaista käyttöveloitusta peritään vasta siinä vaiheessa kun liittymä saadaan käyttövalmiiksi.

”Asiat etenevät nyt siten, että laadimme hanke-ehdotuksen Pohjois-Pohjanmaan liitolle ja käynnistämme neuvottelut Iin kunnan omarahoitusosuudesta”, hanketta Iissä vetävä Juhani Salmela sanoo.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 3,5 miljoonaa euroa, josta julkisen tuen osuus on maksimissaan 66 % ja Iin kunnan osuus on 33 %. Loppuosa on tarkoitus kattaa Osuuskunnan ottamalla pitkäaikaisella lainalla. Kuituverkon rakennustyöt käynnistetään sitten kun hankkeen rahoitus on kokonaisuudessaan saatu kuntoon.

Salmelan mukaan asia on tärkeä kaikille Iiläisille, sillä riittävän laajan yhteysverkon toteutuminen turvaa myös haja-asutusalueiden asukkaille sekä yrittäjille samat palvelut kuin asutuskeskuksissa asuville.
Iin kunnan alueella noin kuukausi sitten toteutetun laajakaista kyselyn tuloksena yhdeksän kymmenestä haluaa 100 megan valokuituliittymän. Salmela pitää tulosta rohkaisevana.

”Nykyiset yhteydet eivät toimi läheskään joka paikassa ja tämä vaikeuttaa ihmisten päivittäisten asioiden hoitoa”; Salmela toteaa.

Liittymäsopimuksia on saatavissa kaikilta Osuuskunnan hallituksen jäseniltä sekä hankkeen vetäjältä. Salmela muistuttaa, että kuntalaisten on syytä olla aktiivisia, sillä valokuituverkon rakentaminen tulee mahdolliseksi vasta siinä vaiheessa kun saamme mukaan riittävän määrän sitoutuneita tilaajia, eli jäseniä osuuskuntaan.

Iin Tietoverkko-osuuskunnan hallitukseen 5.2.2013 pidetty kokous valitsi seuraavat henkilöt: Pentti Soini, Anita Sievänen, Matti Kumpulainen, Veera Kuha ja Martti Ylitalo, lisäksi kaksi paikkaa varattiin Iin kunnan ja Iilaakso Oy:n täytettäväksi. Hallitus kokoontuu ja järjestäytyy myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana ja valitsee samalla osuuskunnalle toimitusjohtajan.

Juhani Salmela Iilaakso Oy, p. 040-7518202, juhani.salmela@iilaakso.fi