Tuulivoima tuo työtä ja elinvoimaa Iihin

Iin kunnan kymmenet tuulivoimalat on rakennettu pitkälti suomalaisella työvoimalla. Työpaikkojen lisäksi tuulivoima tuo kuntaan verovaroja ja elinvoimaa. Valmiiden ja rakenteilla olevien tuulivoimaloiden kuntaan tuomat kiinteistöverotulot ovat arvion mukaan noin 450 000 euroa vuodessa.

Tällä hetkellä Iin kunnassa on 51 toiminnassa olevaa tuulivoimalaa. Paitsi hankkeiden suunnittelu- ja kehitystyö, myös rakentamisen aikaisista töistä projektinjohto, sähkötyöt, maanrakennus, kuljetukset ja tiettyjen komponenttien valmistaminen tehdään pitkälti kotimaisella työvoimalla. Tuulivoimapuistojen rakentaminen tuo työtä myös muun muassa paikallisille majoitus-, ravitsemus- siivous- ja aurauspalveluja tarjoaville yrityksille. Syksyllä 2014, kun Iin kuntaan oli suunnitteilla 46 tuulivoimalaa, Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava arvioi, että tuulivoiman työllistävä vaikutus kunnassa oli noin 152 henkilötyövuotta.

Katso Suomen Tuulivoimayhdistyksen julkaisema tiedote 19.4.2016