Uusi tuulivoimala Iin Laitakariin

Lumituuli Oy on päättänyt rakentaa 800 kW tuulivoimalan Iin Laitakariin, mistä yhtiöllä on ollut rakennusluvitettu paikka jo jonkin aikaa. Koko hankkeen budjetti on noin 1,4 miljoonaa euroa. Voimala valmistuu vuodenvaihteessa.

Lumituuli Oy on vuonna 1998 perustettu suomalainen tuulisähköä tuottava ja myyvä yhtiö. Yhtiö on rakentanut ja ylläpitää vuonna 1999 pystytettyä 660 kW tuulivoimalaa Lumijoella, josta toiminta on alkanut.

Yhtiön omistavat vajaa 1200 osakasta, joista lähes kaikki ovat yksityishenkilöitä. Osakkaat saavat ostaa yhtiön voimalassaan tuottamaa sähköä 500 kilowattituntia vuodessa osaketta kohden.

Laitakarin voimalan rahoitus koossa
Suomen ensimmäinen kuluttajaomisteinen tuulivoimayhtiö Lumituuli Oy myi Iin Laitakarin tuulivoimahankkeensa rahoittamiseksi debentuurilainaa osakkaille ja yleisölle. Debentuurilainan, jonka Lumituuli laski liikkeelle toukokuun alussa, merkintäaika kesti vain puolitoista viikkoa, kunnes se jouduttiin sulkemaan ylimerkinnän vuoksi.

Debentuurilainan laina-aika on viisi vuotta, korko on kiinteä 5 % vuodessa ja laina maksetaan rahoittajille kerralla takaisin viiden vuoden päästä. Koko lainan määrä on 300 000 euroa. Tämän lisäksi yhtiö rahoittaa hankkeensa 450 000 euron pankkilainalla ja 700 000 euron omalla pääomalla.

"Nyt meillä on koko paketti kasassa. Debentuurilainan kova kysyntä lupaa hyvää yhtiön tuleville investoinneille, tämä on selvästikin toimiva tapa rahoittaa hankkeita", toimitusjohtaja Sampsa Hario toteaa.

Hario kertoo, että Lumituuli Oy:llä on suunnitteilla toteuttaa syksyllä osakeanti, jossa iiläisetkin pääsevät halutessaan yhtiön osakkaiksi.

Lumituulen tavoitteena on tuottaa tuulisähköä ja edistää tuulivoiman käyttöönottoa. Yhtiö toimii eettisesti, pitkäjänteisesti, avoimesti ja yhteiskunnallisesti vastuullisesti. Kaikessa toiminnassa otetaan huomioon myös ympäristöarvot. Yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiö käyttää tuottonsa ensisijaisesti tuulivoimainvestointeihin, eikä jaa osinkoja.

LISÄTIETOA:
Lumituuli Oy:n kotisivuilta