Kelan palvelut

Iin kunnan asiointipiste tarjoaa yleistä tietoa Kelan palveluista.

Asiointipisteestä voit hakea Kelan esitteitä ja hakemuslomakkeita sekä jättää Kelalle osoitetut etuushakemukset ja/tai hakemusten liitteet. Voit saada opastusta myös hakemuslomakkeiden täyttämisessä. Asiointipiste toimittaa jättämäsi hakemukset tai hakemuksen liitteet Kelan Oulun toimistoon.

Asiointipisteen asiakaspäätteellä voit asioida sähköisesti Kelan palveluissa. Saat myös opastusta ja neuvontaa tarvittaessa sähköisessä asioinnissa www.kela.fi

Sähköisesti voit hakea lähes kaikkia Kelan etuuksia, tehdä muutosilmoituksia ja lakkauttaa etuuden maksamisen. Voit myös seurata onko hakemuksesi ratkaistu, paljonko etuutta maksetaan ja milloin on etuuden maksupäivä. Näihin tarvitset pankkitunnukset.

Puhelinpalvelu

Asiointipisteessä saat neuvontaa myös Kelan etuuskohtaisen puhelinpalvelun käytössä. Puhelinpalvelusta saat tietoa etuushakemuksesi käsittelyvaiheesta, voit lisätä hakemukseesi liittyviä tietoja. Lisäksi saat yleistä tietoa Kelan etuuksista. Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.  

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluneuvoja perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluneuvoja soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään. Ajanvaraus voidaan tehdä myös asiointipisteessä p. 050 3103 458.

Etäpalvelu

Kela palvelee 1.4.2019 lukien Iissä etäpalveluna. Etäpalvelussa asiakas saa asiointipisteen tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Asiakas voi esimerkiksi täyttää hakemuksia yhdessä palveluasiantuntijan kanssa.