Asiointipiste

Iin Asiointipisteessä saat yleisneuvontaa ja julkishallinnon viranomaispalveluja keskitetysti yhdestä paikasta.

Asiointipisteessä voit asioida

  • kunnan
  • TE-toimiston
  • Kelan asioissa
Asiointipiste tarjoaa Iin kunnan palveluja seuraavasti:
  • opastus ja neuvonta
  • kunnan lomakkeet ja esitteet
  • hakemusten vastaanotto, kuten varhaiskasvatushakemukset, aamu- ja iltapäivähoitohakemukset, kesätyöhakemukset jne.
  • laituripaikat, kesävesipostit ja jäähilekoneen avainten luovutus
  • ilmoitustaulu sekä asiakirjojen nähtävillä pito

Muut viranomaispalvelut:

Asiakaspääte ja tulostaminen
Iin Asiointipisteellä on asiakaspalvelupääte, jolla kuntalainen ja asiakas voi asioida sähköisesti.

Pohde sosiaalipalvelut

Asiointipisteessä vastaanotetaan seuraavia Pohteen hakemuslomakkeita:

  • vammaispalveluhakemus
  • kuljetuspalveluhakemus
  • lääkärinlausunto kuljetuspalveluhakemuksen liitteeksi
  • omaishoidontukihakemus
  • tilapäisen perhehoidonhakemus
  • tehostettu palveluasumishakemus

TE -toimisto

  • Opastus TE-toimiston sähköisten palveluiden käyttöön osoitteessa www.te-palvelut.fi. Sähköisen oma asioinnin kautta voit hoitaa mm. työnhakijoiksi ilmoittautumisen, seurata reaaliaikaisia asiakastietoja, toimittaa tarvittavia selvityksiä, hakea työvoimakoulutukseen, markkinoida osaamista CV-nettipalvelussa, tehdä asiakastietoihin muutoksia sekä päättää työnhaun.
  • Opastus Henkilöasiakkaan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelusta saat apua kaikissa TE-palveluissa asiointiin ja työllistymiseen liittyvissä asioissa ja verkkopalvelujen käytössä sekä tarvittaessa jatko-ohjauksen muihin sinulle sopiviin palveluihin.
  • Todistusjäljennösten ja muiden asiakirjojen vastaanottaminen ja edelleen toimittaminen Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistoon.

Kela

Asiointipisteestä voit hakea Kelan esitteitä ja hakemuslomakkeita sekä jättää Kelalle osoitetut etuushakemukset ja/tai hakemusten liitteet. Voit saada opastusta myös hakemuslomakkeiden täyttämisessä. Asiointipiste toimittaa jättämäsi hakemukset tai hakemuksen liitteet Kelaan. 

Asiointipisteen asiakaspäätteellä voit asioida sähköisesti Kelan palveluissa. Saat myös opastusta ja neuvontaa tarvittaessa sähköisessä asioinnissa. Sähköisesti voit hakea lähes kaikkia Kelan etuuksia, tehdä muutosilmoituksia ja lakkauttaa etuuden maksamisen. Voit myös seurata onko hakemuksesi ratkaistu, paljonko etuutta maksetaan ja milloin on etuuden maksupäivä. Näihin tarvitset tunnistautumisvälineen esim. pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. 

Asiointipisteessä saat neuvontaa myös Kelan etuuskohtaisen puhelinpalvelun käytössä. Puhelinpalvelusta saat tietoa etuushakemuksesi käsittelyvaiheesta, voit lisätä hakemukseesi liittyviä tietoja. Lisäksi saat yleistä tietoa Kelan etuuksista. Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta: kela.fi/palvelunumerot

Etäpalvelussa asiakas saa asiointipisteen tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan.
Etäpalvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa ja voit hoitaa samoja asioita kun Kelan palvelupisteessä, etäpalvelu vastaa siis Kelan toimistossa asiointia. Etäpalveluun tarvitset mukaasi henkilöllisyystodistuksen.  

Yhteystiedot

11.3.2024 lähtien Micropolis, Piisilta 1 (päärakennus 1. krs), 91100 Ii.

Avoinna ma-pe klo 9-11 ja 12-15,
puhelinpalvelu ma-pe klo 9-11 ja 12-15
p. 050 3103 458, asiointipiste [at] ii.fi (asiointipiste[at]ii[dot]fi)

turvaposti: https://www.turvaposti.fi/viesti/ii.yhteispalvelupiste 

toimistosihteeri, asiointipisteen vastaava Johanna Pakanen
p. 040 162 7773, johanna.pakanen [at] ii.fi (johanna[dot]pakanen[at]ii[dot]fi)

toimistosihteeri Laura Kaikkonen
p. 040 184 7787, laura.kaikkonen [at] ii.fi (laura[dot]kaikkonen[at]ii[dot]fi)